De pers over “Op De Groei”
(premieres 7/ 8 / 9-10 Arenberg Antwerpen)
Bart Steenhaut - De Morgen (****)
Bart Peeters schiet weer raak op nieuwe plaat.
Naast de vertrouwde classics was er uiteraard vooral aandacht
voor de nieuwe plaat.
Bij de meeste artiesten is dat een obligate oefening waarbij het
publiek beleefd de rit uitzit, om dan loos te gaan bij de
greatest hits.
Maar niet bij Peeters.
“Op de Groei” is namelijk een even veelzijdige als uitstekende
plaat geworden, die onderstreept dat hij ook in deze fase van
zijn carriére nog blijft evolueren;
Na zijn lange sabbat staat hij weer op de plek waar weinigen de
concurrentie met hem aankunnen : op het podium.
Maarten Dascotte - Club Kultuur
Maandag 04 / 04 / 2016
Bart Peeters overtreft alle verwachtingen
Het Depot was getuige van een straffe en verrassende opvoering
van Bart Peeters en zijn Ideale Mannen.
De sfeer zit niet alleen goed in het publiek, maar zeker ook op
het podium. Er wordt muziek gemaakt met een lach en dat wordt
ook overgebracht op de toeschouwers.
Onze lachspieren worden meermaals op de proef gesteld en onze
kennis van songteksten worden getest met ‘In de plooi’, ‘Denk je
soms nog aan mij’, ‘Heist aan Zee’, Venus Mars of Pluto’,
‘Liefde is alles’ en ‘Slaapwals’. Als we even niet mee zijn met
wat Bart zelf zingt, kunnen we rekenen op het publiek rond ons
heen om terug in te pikken want elk woord wordt uit volle borst
meegezongen. De sfeer zit er ondertussen al anderhalf uur
non-stop in en het kot wordt letterlijk en figuurlijk
afgebroken.
Niet één keer, niet twee keer, maar wel tot drie keer toe komen
de mannen terug op het podium om ons met enkele laatste nummers
huiswaarts te doen keren.
Het werd véél meer dan wat er van verwacht werd. Bart Peeters
blijft en zal blijven verbazen. Zoals werd gezegd, wordt er druk
gewerkt aan nieuwe nummers en het is dus uitkijken naar dat
album zodat we deze rasperformer terug kunnen zien doen wat hij
het beste kan; entertainen, emotioneren en plezieren.
Het volledige artikel kan je terugvinden op:
https://clubkultuur.wordpress.com/2016/04/04/bart-peeters-overtreft-alle-verwachtingen/
Rudy Tollenaere - Het Nieuwsblad
Donderdag 20 / 11 / 2014
Bart Peeters in de Capitole: Dansen in de zijgangen
Gent - Bart Peeters speelde Woensdagavond het eerste van zijn
drie uitverkochte concerten in de Gentse Capitole.
Vrijdag en Zaterdag doet hij dat nog twee keer.
Voor wie nog moet gaan: prijs uzelf gelukkig dat u een ticket
hebt.
(Š.) Peeters zette het concert in met Stipjes, een liefdesliedje
zoals er in Vlaanderen nog niet veel gemaakt zijn.
(Š.) Hij koos niet voor de makkelijkste weg, want ook het
tweede, derde en vierde nummer plukte hij uit Op De Groei.
Het leek alsof iedereen die in de Capitole zat de meest recente
CD van Bart Peeters al lang in huis had en al tientallen keren
beluisterd had.
OK, wie Lepeltjesgewijs nog niet gehoord heeft, die moet de
afgelopen maanden zijn radio alleen maar op buitenlandse zenders
gezet hebben, maar ook andere nieuwe nummers werden meegezongen
en kregen een lang applaus.
Het was ook pas bij Lepeltjesgewijs, waarbij de zaal voor de
eerste keer echt uit de bol ging, dat Peeters de
Duracellbatterijen inschakelde, en nogal fors van links naar
rechts over het podium stormde om halfweg, met zijn rug naar het
publiek en het gezicht naar de muzikanten, wijdbeens gitaar te
spelen, alsof hij Bruce Springsteen was. Een fel contrast met de
bijna slow-motion bewegingen die hij bij Stipjes maakte. En het
viel op: slechts bij een paar nummers zagen we de Bart Peeters
die ooit nog met zijn popgroep The Radios Europa onveilig
maakte.
Niet dat de concerten van de "rustige" Bart Peeters , die voor
de nummers van zijn nieuwe CD alweer diep in zijn eigen
binnenste keek en de wereld rond hem observeerde, een saaie
bedoening geworden zijn. Verre van. Al snel stonden een aantal
vrouwen gewoon in de zijgang te dansen.
Zijn bindteksten doen er toe en het siert Bart dat hij niet alle
aandacht naar zich trekt.
Zijn muzikanten zijn zijn echte helden.(..)
Hoe mooi het was en welke verrassingen Peeters op het podium
bracht, dat is het voorrecht van een publiek dat daarna
minutenlang rechtsstaand stond te applaudisseren.
"We hebben er zo maar één" zei iemand die de Genste nacht
instapte.
En het was iemand die weet waar hij het over heeft.
Bart Peeters sluit Sfinks in Stijl af - De Gazet van Antwerpen, Maandag 27/07/2015
Met Bart Peeters had organisator Patrick De Groote zijn
gedroomde afsluiter te pakken. Peeters kwam, zag en overwon.
Zelden ging een publiek op Sfinks zo uit de bol. "Dit festival
heeft me gemaakt tot wie ik nu ben", riep Peeters. 40 jaar
Sfinks stromen door het artistieke bloed van de rasentertainer
Peeters.
"Boechout, zijn jullie er klaar voor?" Meer had de liedjesbard
niet nodig om de tent in te pakken. Wat volgde was een spervuur
van hits, hitjes en liters zweet en ambiance.
Jong en oud waren na het concert unaniem. "Dit was een
onvergetelijke avond."
Peter van Tyghem - De Standaard (****)
Bart Peeters kreeg een warm welkomstapplaus van zijn publiek,
een mix van vijf generaties.
Amel Serra Garcia speelt met een ziel die in het evenaarswoud
gerijpt is.
Hij veegt, schuift, tikt , zucht en slaat.
Zo wordt hij het kloppend hart van deze band die nooit een
drummer heeft gehad en de dynamiek dus op andere manieren laat
opwellen.
Vanuit de akoestische gitaar bijvoorbeeld, die Peeters vaak
omhad en die hij subtieler dan ooit bespeelde.
“Op de Groei”, over dochters zien opgroeien was een warm
hoogtepunt.
Soms benaderde het concert, net als de nieuwe plaat, klassieke
muziek.
Dan weer was het volop carnaval, met lepelpercussie, jolige
cowboybewegingen en grappige bindteksten.
De jazz- en worldmens in Bart Peeters loopt nu echt voor op de
popmens.
Die zit ook nog in hem, maar meer uit gewoonte.
Jelle Brans - Het Laatste Nieuws
Geen vijf minuten duurt het of Peeters en zijn muzikanten hangen
als vanouds weer in de hoogste luchters.
Met muziek die vanuit alle windstreken komt aangewaaid.
Van Folk tot Flamenco, van Rock tot R&B, van strijkers tot
Afrikaanse drums.
En met teksten die heen en weer deinen van volslagen kolderesk
tot extreem kwetsbaar.
Peeters gunt ons meer dan ooit een blik op De Mens achter het
Showroommodel.
Tove - De Gazet Van Antwerpen / Het Belang Van Limburg / Het Nieuwsblad
Vlaanderen omarmt het nieuwe werk van creatieve duizendpoot Bart
Peeters.
Zijn nieuwe en langverwachte album “Op de groei” komt meteen
binnen op de eerste plaat van de Ultratop 100 Albumlijst.
Dirk Steenhaut - Knack Focus
zondag 19 / 10 / 2014
Bart Peeters@AB: Weg met de dieetcultuur
'Ik heb jullie gemist', zei Bart Peeters. 'Het is al vier jaar
geleden dat ik nog eens op een Brussels podium stond'. Zijn
nieuwe cd 'Op de groei' was dan ook het perfecte excuus om de
band met zijn publiek weer wat nauwer aan te halen.
DA GIG: Bart Peeters 'Op de groei' in AB, Brussel op 17/10. HOOGTEPUNTEN: 'Stipjes', 'Op de groei', 'Wat nog komen zou', 'Dicht bij mij', 'Poolijs', 'Slaapwals'... DIEPTEPUNTEN: geen.
Peeters is een multitalent (…)en een bedreven zanger en
liedjesschrijver, die op een creatieve manier met zijn
moedertaal omspringt.
In Brussel werd Bart Peeters bijgestaan door een voortreffelijke
groep, waarin meerdere multi-instrumentalisten figureerden. Het
gezelschap had de meest diverse muziekstijlen in de vingers en
dat was dan weer bevorderlijk voor de klankkleur, die van song
tot song verschilde. (…)
Tijdens de twee uur durende set, halverwege onderbroken door een
pauze, stond zowat alles in het teken van het speelplezier.
Peeters maakte pirouettes van pure blijdschap en stond op het
podium als een kind in een snoepwinkel of als een roofdier dat,
na jaren gevangenschap, plots weer de vrije natuur in mocht.
Bart Peeters houdt het midden tussen een clowneske revue-artiest
en een singer-songwriter, type Loudon Wainwright. (..)
Op het eerste gehoor speelden de nummers van Bart Peeters zich
af op het kleine lapje grond tussen Boechout, Merksem, Schoten
en Brasschaat, maar op muzikaal vlak overvleugelden ze
uiteenlopende continenten. (…)
Het swingende 'Zelden of nooit' knipoogde naar Django Reinhardt
en de Hot Club de France, maar ook 'Venus, Mars of Pluto'
ontsnapte niet aan een Slavische zigeunervibe. 'Dan zal ik er
zijn' vertoonde, mee dank zij de Cubaanse percussionist Amel
Serra Garçía, een Latijns-Amerikaanse inslag. 'Heist aan zee',
bijgekleurd met udu en marimba, deed qua sfeer een beetje aan
Youssou N'Dour denken, 'Messias' was keltische gospel en op
gezette tijden schudde Bart Peeters ook nog enkele maten
flamenco uit zijn gitaar.
De nieuwe cd kwam tijdens de show volledig aan bod (…)
'Fun' was het sleutelwoord. Toch liet Bart Peeters zich af en
toe ook van zijn meer intimistische en kwetsbare kant kennen.
Dat deed hij bijvoorbeeld in het even subtiel als sober
gebrachte 'Stipjes' en het van een rouwrandje voorziene 'Wat nog
komen zou'. Op die momenten manifesteerde de artiest zich als
een makelaar in ontroerend goed. 'Op de groei', over zijn
dochters, sloeg een brug tussen bedachtzame folk en hedendaags
klassiek. Het fraaie 'Dicht bij mij' hield de toeschouwers dan
weer in de ban dank zij de opgemerkte gastrol van de
Zuid-Afrikaanse jazz-zangeres Tutu Puoane.
Die gevoelige liedjes groeiden met voorsprong uit tot de
hoogtepunten van de avond. Beetje jammer dus dat de balans van
het concert zo vaak overhelde naar pure feestnummers. Maar als
Bart Peeters zich wil amuseren op het podium, is dat uiteraard
zijn goed recht. De man is tenslotte een gewiekste entertainer
die er steevast voor zorgt dat zijn publiek goed gehumeurd en
met een brede glimlach huiswaarts keert. (…)
Tenslotte was dit in alle opzichten een topconcert. En neen,
daar wordt verder niet over gecorrespondeerd.
Dirk Steenhaut
Liselotte Moens - Cutting Edge (****)
donderdag 4 / 12 / 14Een "geflipte ziel vol schrammen" als volleerde troubadour
Het was een blije verrassing om het nieuwe album van Bart Peeters in de brievenbus te vinden. Op dat moment hadden we ons namelijk al lang verheugd. Eindelijk terug een nieuwe plaat van de rasartiest. Het beeld van een op geluidsmasten klimmende zanger die het publiek zoals geen ander weet te bespelen, zat al bijna in ons achterhoofd verdrongen. Gelukkig luistert hij genoeg naar zijn hart en af en toe ook naar de goede raad van zijn dokter: 'Zorg dat je soms weer eens een liedje zingt', zodanig dat hij het niet kon laten om opnieuw aan de slag te gaan.
Na een drietal sabbatjaren herontdekte de zanger meer dan ooit waarom zingen hem gelukkig maakt. Wat letterlijk in ‘De man die nooit meer zong’ omschreven wordt. Als volwaardige troubadour walst hij ons op innemende wijze voorbij zaken die hem zijn opgevallen tijdens het gewone leven ver weg van de schijnwerpers. Cynisme, verdriet en zelfspot worden aangevuld door genegenheid, trots en blijdschap. Kortom, een waaier aan emoties die prachtig ondersteund worden door allerlei muzikale invloeden zoals Country, Afrikaanse muziek, Kleinkunst, Wereldmuziek en Charanga.
Hoewel de stukken op Baudelairiaanse wijze niet horen gescheiden te worden van elkaar, raden we volgende zeker aan. De titelsong ‘Op de groei’ vat het leven van een vader met volwassen dochters samen. In ‘Venus, Mars of Pluto’ haalt Bart de taalproblematiek aan. Hoewel iedereen een andere taal spreekt, weten we toch wat iemand bedoelt door enkel naar de lichaamstaal en het gevoel te luisteren. Zo ook met ‘Dicht bij mij’, waarin hij gesterkt wordt door de Zuid-Afrikaanse jazz-zangeres Tutu Puoane. Haar zuivere stem geeft Peeters’ tekst een Lingalese resonantie, wat een heel geslaagde combinatie geeft en nogmaals aantoont dat 'we elkaar niet moeten begrijpen om elkaar te verstaan'.
Met humor, onverwachte vergelijkingen, slimme woordspelingen en een onovertroffen echtheid slagen Bart Peeters en zijn hechte achterban er alweer in om ons mensen te laten inzien dat simpel en bescheiden ook mooi kan zijn –vaak zelfs mooier- dan het ons bekende hectische leven. Zo zie je maar wat een 'geflipte ziel vol schrammen' kan teweegbrengen als hij zijn hart volgt.